LAATSTE BESTEMMING: HONG KONG!

23 augustus 2012 - Hong Kong Island, China

We trakteren jullie nog op een laatste verhaal, want ja, we hebben ons verhaal nog niet afgesloten en ons blog kunnen completeren. Na 2,5 week relaxen, voeten in het zand en zwemmen in de Fiji- zee, zijn we aangekomen in Hong Kong. Overal is het druk, boven de grond en onder de grond in de metro, lawaai op straat, iedere chinees zit ofwel te spelen met z’n smartphone of te eten, kortom deze miljoenenstad bruist!

Na aankomst einde van de dag in het hotel, zoeken we een eettent op. Direct naast ons hotel is een grote hypermoderne ‘mall’ waar ook een complete verdieping met Aziatische restaurants is gevestigd. Tussen de Chinese fastfood restaurants vinden we een restaurant wat er net wat beter uitziet en we kiezen willekeurige gerechten van de kaart waar we geen idee van hebben wat het zal zijn. Het eten is prima, maar we zijn moe. Na afloop besluiten we snel ons mandje in te gaan. We hebben er een lange reis op zitten en het tijdsverschil van 4 uur met Fiji zorgt ervoor dat we meteen slapen. Voor ons laatste verblijf hebben we gekozen voor een super-de-luxe hotel, het Langham Place. Dit bevindt zich in Kowloon en we hebben een kamer op de 23 verdieping met een uitzicht over heel Kowloon. De kamer is heerlijk en we genieten van de 5-sterren service die het hotel biedt. Vanuit het bad kijk je via een glazen wand zo de kamer in en vervolgens zo de stad over! Het ontbijtbuffet is een ware belevenis en biedt zowel Europese als Aziatische lekkernijen.

De eerste dag gaan we voor het uitzicht over Hong Kong en dat kan het beste vanaf ‘The Peak’. Vanaf Kowloon pakken we de Star Ferry naar Hong Kong Island. Van daaruit nemen we de bus naar de Peak tram. Rondom de busterminal is het een doolhof van wegen en het kost veel tijd om uit te zoeken hoe we het beste kunnen reizen. Maar goed, we komen er wel. De oude Peak tram wordt aan één kabel met een hoek van 45 graden omhoog getrokken. Het lijkt wel of de wolkenkrabbers scheef staan…. Bovenaan komen we uit bij The Peak. Het is bloedheet, zo’n 35 graden en een beetje heiig in de lucht. Er ligt een vochtige deken met een behoorlijke hoeveelheid smog over de stad, zodat je eigenlijk continue last van je luchtwegen hebt. Maar we hebben een fantastisch uitzicht. We zien de baai en aan de overkant het vasteland van Kowloon. Zoveel torens, ze zijn niet te tellen.

Na de lunch dalen we af en pakken de Peak Tram weer terug naar beneden. Deze middag gaan we winkelen in het Landmark Centre, de ‘place to be’. Alle dure parfum- en kledingmerken tref je hier aan. We kijken lekker rond en ploffen daarna neer voor een lekkere (ijs-)koffie en Matthijs een ijsje.

Voor ’s avonds hebben we de tip van een goed restaurant gekregen: Aqua. We dineren op de 54e verdieping met geweldig uitzicht over Victoria Harbour en Hong Kong Island. Terwijl we van ons diner genieten, wordt het langzaamaan donker. Om acht uur, als het donker is, start de ‘Symphony of Lights’. De hoge kantorenpanden aan weerszijde van Victoria Harbour laten een fantastische lichtshow zien. Het uitzicht is adembenemend en we zitten 1e klas. Bovendien is het diner heerlijk. Beter kunnen we niet hebben.

Voor de volgende dag hebben we een rondleiding in Mong Kok geregeld. Mong Kok is de traditionele Chinese buurt. Hier vindt je veel kleine winkels met specifieke Chinese producten, natuurlijk alles op het gebied van koken, tempeltjes, Chinees ‘antiek’, Chinese thee (we kregen er  één die niet te drinken was), gedroogde vis, schelpdieren en haaienvinnen (heel veel….). Stefan heeft nog een soetil (wokschep) op de kop getikt. Vervolgens pakken we de metro naar Hong Kong Island voor een bezoekje aan de fameuze roltrappen, dit vindt Matthijs supergaaf! Deze overbruggen een afstand van bijna 800 meter, tegen de berg op en dienen voor de dagelijkse stroom van forenzen die anders de steile berg omhoog zouden moeten lopen. Vanuit de roltrappen kunnen we ook Hollywood Road op lopen. Hier zijn veel Chinese antiekwinkels gevestigd. Moeilijk om kunst van kitsch te onderscheiden, maar leuk om sfeer te proeven. Van daaruit lopen we een paar straatjes in met kleine winkeltjes, marktkraampjes, vol met Chinese snuisterijen.

Na deze overload aan Chinese cultuur, gaan we relaxen bij het zwembad. Het zwembad ligt op het dak van ons hotel, de 43e verdieping, en van hieruit hebben we wederom een geweldig uitzicht. Matthijs is helemaal blij met het zwembad en springt vanaf de 70 cm hoge kant zo het water in. Hij gaat helemaal los en is eigenlijk niet meer bang om met zijn hoofd onder water te gaan.

’s Avonds eten we in een Chinees restaurant. We kiezen voor een hoofdgerecht met kreeft, daarbij hoort ook een voorgerecht van originele Chinese voorafjes. Lekker hè Steef, die kippevoetjes…..

Matthijs is ondertussen in slaap gevallen. Het personeel van het restaurant maakt een lekker bedje voor hem van stoelen en wordt toegedekt met een lekker dekentje. Irene en Stefan genieten vervolgens van de andere heerlijkheden die worden voorgeschoteld. Terwijl Stefan met een slapende Matthijs op zijn arm naar het hotel loopt, maakt Irene nog een ommetje naar Temple Street Night Market. Hier gaat ook ’s avonds het kopen gewoon door. Heerlijk struint Irene langs de marktkraampjes vol met onzin.

Laatste dag in Hong Kong. Vanavond vertrekken we terug naar Nederland. We doen rustig aan en plannen een bezoek aan Stanley, een buurt aan de zuidkant van Hong Kong Island met strand, een markt en lekkere eettenten. De busrit er naar toe is al een belevenis. We zitten vooraan, bovenin een dubbeldekker bus. De weg is zo smal, kronkelt erg en regelmatig klappen de takken van bomen tegen de voorkant van de bus. We rijden vlak langs de bergwand, soms lijkt het alsof we ‘m bijna raken. Irene is blij als we gearriveerd zijn. We lopen over de markt, Matthijs ziet alleen maar leuk chinees speelgoed, het beweegt, maakt veel lawaai en heeft mooie lichtjes. Daarna lopen we over de boulevard. Inmiddels hebben we trek in lunch. Om onze laatste dag te vieren trakteren we ons op lekker aperitief: Champagne. We lopen nog even rond en pakken dan de bus weer terug naar de andere kant van het eiland. De laatste uurtjes zijn aangebroken, we kleden ons om in het hotel, gaan nog even sushi eten (heerlijk) en dan is het echt tijd om naar het vliegveld te gaan.

Hong Kong was een belevenis, zoals de hele reis dat is geweest. Er is nog zoveel te doen en te zien! Maar het zit erop. We gaan terug naar huis. We hebben er allemaal zin in. Matthijs wil graag de oma’s, zijn neefjes en nichtjes en zijn vriendjes en vriendinnetjes zien.

Het is een geweldige reis geweest! We hebben veel tijd met elkaar kunnen doorbrengen, heel veel dingen gedaan en gezien, kunnen genieten van alles wat we ondernomen hebben en hebben toch ook een beetje uit kunnen rusten. Alles is goed verlopen, we zijn gezond en gelukkig. We gaan iedereen in NL weer zien. Stefan gaat weer aan het werk, Matthijs wordt 4 jaar en gaat naar school, Irene gaat alles ‘up and running’ krijgen en daarna ook weer op zoek naar een nieuwe baan. We zijn blij dat we de stap hebben gezet om er tussenuit te gaan en we zijn blij om terug te komen in Driebergen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade