ZWEMMEN MET MANTAROGGEN!
15 augustus 2012 - Naviti, Fiji
Weer terug in de voorportalen van het paradijs gekomen!
Direct wordt weer duidelijk dat het resort goed verzorgd wordt. Eveneens is de omgeving super gaaf! Twee mooie stranden aan weerzijden van een berg, geweldig snorkelen, goed verzorgde accommodatie en blije gasten. En mantaroggen direct op zee, elke keer als het vloed wordt. Ook de maaltijden hier zijn een verademing bij wat we de voorgaande 3 dagen hebben voorgeschoteld gekregen. Onze bure ziet er goed uit, voor het strand, hangmat erbij en een paar lekkere stoelen in de buurt. Tot slot nemen we allebei een heerlijke massage, we zijn helemaal ontspannen.
De eerste snorkeltocht is al direct geweldig. Het is al wat later op de middag en de zon is verdwenen achter wat wolken. Niet de beste omstandigheden om te snorkelen. Eenmaal in het water blijken echter zeer veel vissen zichtbaar in vele variëteiten en vaak ook in grote scholen. Ook is het koraal hier zeer gevarieerd en kleurrijk, het water is zeer helder. Zo mooi hebben we het eigenlijk tijdens onze hele reis nog niet gezien. Opeens duikt vanuit de diepte een haai op. Dit keer een White Tip Shark van ruim 1,5 meter groot. Hij komt recht op Stefan af maar beiden blijven kalm. Op een afstand van 5 meter passeert de haai en gaat richting het strand. Aangezien het beest dit keer vrij rustig zwemt (meestal zijn haaien binnen enkele seconden weer verdwenen) is Stefan is staat om met de haai mee te zwemmen. Uiteindelijk stopt de haai bij een klein zandplateau tussen het koraal en lijkt te gaan slapen. Vanaf de oppervlakte kijkt Stefan zeker 5 minuten naar de haai die zo’n 4 meter diep onder hem ligt te slapen. Omdat het beest zich niet meer verroerd, besluit hij maar verder te zwemmen en alle andere vissen, schelpen en koraal te bewonderen. Ook Irene spot de haaien (White Tips), één ligt zo’n 8 meter onder haar op de bodem van de zee, de andere zwemt een paar meter onder haar langs en gaat dan ook lekker liggen. Een eindje verder ziet ze ook nog een pijlstaartrog weg zwemmen.
Leuk die haaien en de kleinere roggen, we zijn gekomen voor de mantaroggen! Als ze zijn gespot, dan wordt er getrommeld en kunnen we mee op de boot. Na de eerste nacht, om half 7 ’s ochtends horen we een trommel, hmmmm is dat al het ontbijt? Het blijkt voor de mantaroggen te zijn. We horen de regen kletteren op het dak van onze bure, we draaien ons nog maar even om…. Hopelijk kunnen we ze in de middag met hoogtij ook bewonderen. Helaas in de middag geen getrommel, dus geen mantaroggen. De volgende ochtend om kwart voor 7 gaat de trommel weer. Irene springt uit bed, dit keer laten we het niet voorbij gaan, we willen ze zien. Stefan blijft bij Matthijs. Met de boot is het een klein kwartier varen en dan zien we af en toe een vin boven water. Met de snorkel duiken we het water in en laten ons meedrijven met de stroming. En daar zien we ze, ze komen vlakbij, wel op minder dan een meter afstand. Ze zwemmen op je af en duiken dan onder je door. Soms zien we er wel 2 of 3 tegelijkertijd. We zwemmen met ze mee, tegen de stroom in en met de stroom mee, ze zijn goed bij te houden. Het is een geweldige ervaring. De mantaroggen zijn zo groot, glijden gracieus door het water. De grootste zijn wel tussen de 4 a 5 meter spanwijdte. De volgende dag gaat de trommel weer om 7 uur ’s ochtends, nu gaat Stefan. Ook hij vindt het geweldig!

Enjoy it!
(.......... speechless)