WINETASTING IN HUNTER VALLEY

22 juni 2012 - Newcastle, Australië

Om nog te kunnen genieten van de prachtige natuur van de Blue Mountains nemen we een alternatieve route. Ondanks het slechte weer is het mooi. Als we verder het dal in rijden, stoppen we even voor een koffie en een ‘homemade’ cake. Dat vind je hier overal langs de weg. Het is er nog niet veel warmer, maar binnen is het wel OK. Daarna rijden we door richting The Entrance, een plaats aan zee, waar een smalle toegang is naar een groot meer. Hier worden in de middag de pelikanen gevoerd. Het zijn er dan ook heel veel en we kunnen ze van een meter afstand goed bekijken hoe ze gulzig alle vis verorberen. Vanuit The Entrance gaan we op zoek naar een kampeerplaats. Maar we hebben dit keer geen geluk, of ligt het aan onze onervarenheid met de tekentjes in de boekjes die we bij ons hebben. De 1e camping heeft geen plaats voor motor homes en de 2e welke heel mooi lijkt, is vol. Dan maar even bellen naar een volgende. Uitgangspunt is : we rijden niet terug, dus zo’n 3 kwartier rijden verderop lukt het wel, in Stockton. Dit is een klein rustig plaatsje tegenover Newcastle met heel veel duinen en zandstrand. Dan is het inmiddels donker. Bij de bowling club van Stockton is een take-away en Stefan haalt daar een overheerlijke chinese maaltijd en bekijkt het plaatselijke havenvolk uit de buitenwijken van Newcastle dat raffles (bingo) speelt.

De volgende dag schijnt de zon, het is nog wel koud vooral door de wind. We nemen de pont naar Newcastle en maken een toertje door deze havenstad. We lunchen uitgebreid in het voormalige douanekantoor en gaan daarna weer terug met de pont naar de camping. Stefan voelt zich niet zo lekker, koorts en pijn in zijn kaak, na een paar dagen blijkt dat een verstandskies doorkomt.

In Australië hebben ze wel eens last van overstromingen…. Nu, wij hebben er ook één. Na een toiletbezoek in de vroege ochtend en het aanzetten van de waterpomp in de camper, liggen we allemaal weer in bed. Even later worden we weer wakker en staat de camper blank! Het water stroomt naar beneden, zo naar de bestuurderscabine. We hebben een lekkage in de watertoevoer, en zodra we de waterpomp aanzetten begint het te stromen! Een geluk bij een ongeluk: het is schoon water. Na het ergste opgedweild te hebben, bellen we met de camperverhuur. Het is zondag, vandaag kan er niets geregeld worden, maar de volgende dag wel. Dat wordt een dagje zonder water in de camper.

We gaan toch op pad, de Hunter Valley kunnen we natuurlijk niet overslaan. Afstanden lijken allemaal klein, maar de kwaliteit van de wegen en door het passeren van dorpen, gaat het niet zo snel. Dan zien we  ze opeens: de wijnvelden! We rijden naar het centrum van Pokolbin, maar voordat we het weten zijn we er al doorheen. Geen centrum, alleen maar wijnhuizen. Bij een tourist information helpen ze ons verder. We gaan naar een van de oudere wijnhuizen, Audrey Wilkinson (geen familie van de scheermessen) met een geweldig uitzicht over de vallei. We proeven een aantal van de wijnen, wit en rood, en worden nog getrakteerd op een proeverij van één van de beste rode wijnen, tja als we van zover komen, dan mogen we wel kennis maken met het allerbeste! De Australiërs hebben alle tijd en zitten niet verlegen om mooie verhalen en Eric onze gastheer schenkt nog eens in, dus we vermaken ons wel! Natuurlijk kopen we ook een paar mooie flessen.

Foto’s